Personlig Branding

Er du opmærksom på, at du hver dag brander dig selv? Faktisk har få mennesker en bevidst beslutning om og en konkret plan for deres personlige brand. Formentlig fordi meget få er sig bevidst, hvilken betydning personlig branding har for deres karriere og for deres succes i livet.

Hvad er Personlig Branding?
Begrebet branding kendes primært fra markedsføringen af varemærker. Enhver aktivitet, som skaber, fremstiller eller eksponerer DIG som person i andre menneskers øjne, brander samtidig dig som et aktiv og som unik personlighed. Selv usynlighed kan derfor i teorien være et personligt brand, selvom det nok ikke fremmer din karriere.

Du brander dig selv hele tiden, uanset, om du er opmærksom på det eller ej, for du efterlader hele tiden indtryk hos andre. Og du huskes især for, hvordan andre oplever sig selv sammen med dig. Det mest sublime indenfor personlig branding er at have karisma. Betragteren lader sig tryllebinde af din personlighed og udstråling, som giver ham en oplevelse af styrken af dit personlige brand. Mere eller mindre uden forbehold giver betragteren dig indflydelse over sig selv.

Karriere = potentiale + synlighed
Vi hører og læser det igen og igen, at alle har et potentiale for succes. Man skal blot sørge for at dette potentiale bliver udviklet, og dernæst udnytte det til sit eget bedste. Korrekt, men faglig kompetence og dygtighed alene er desværre ikke nok til at opnå den succes, som man har potentialet til.

Du skal også være synlig for at få adgang til den succes, og meget gerne på din egen og helt unikke måde. Andre skal kunne få øje på dig, så dit potentiale kan blive efterspurgt. Det er interessen omkring dig som person, der gør, at du får plads til at udfolde dit potentiale, forfølge dine muligheder, skabe en karriere og blive en succes.

Kernen eller omdrejningspunktet i dit personlige brand er din personlighed, med alle dens facetter. Og dernæst din synlighed, med alt, hvad det indebærer at blive eksponeret og pådrage sig andre menneskers opmærksomhed, beundring eller kritiske øjne.
Øvelsen går derfor ud på at du bevidst tager stilling til hvor og hvordan du vil brande dig selv i forhold til dine ambitioner, dine karriereønsker og dit liv som helhed?

Personlig branding skal have et formål
Langt de fleste mennesker ønsker at få anerkendelse eller accept fra andre. Diverse TV kanaler har tjent mange penge på, at ukendte mennesker med stor selvbevidsthed og ofte en langt mindre selverkendelse har eksponeret sig selv i prime time. Der er utallige eksempler på forfejlet personlig branding, hvor personen bliver hurtig kendt og (måske heldigvis?) hurtig glemt igen.

”In the future everyone will be famous
for fifteen minutes” Andy Warhol 1928-1987

Derfor skal Personlig branding selvfølgelig have et fornuftigt formål, som retfærdiggør, at man stiler efter at opnå andres bevågenhed, ikke blot for 15 minutter. Opbygningen af et personligt brand skal foregå efter en personlig plan, hvor både strategi og timing er nogenlunde fastlagt. Man vil som regel starte sin branding i en mindre kreds, og gradvis udvide den, så man kan vokse op sammen med og samtidig med sit personlige brand.

Personlig Branding starter på hjemmebanen
Dit personlige brand farves af alle de interaktioner du har med andre mennesker. Dit forhold til andre præges imidlertid også i høj grad af, hvordan du har det med dig selv. Som udgangspunkt vil dit personlige brand derfor i meget høj grad handle om dit eget forhold til dig selv.

Jo mere bevidst og nøgtern du er med hensyn til din egen opfattelse af dig selv, jo bedre du kender dig selv og jo mere du hviler i dig selv, jo lettere er det at præsentere dig selv både autentisk og troværdigt. Som regel vil angsten for at blive eksponeret gradvis blive mindre og måske helt forsvinde i takt med at du hviler mere i dig selv. Men uanset hvor bevidst du er eller ikke er, så starter Personlig Branding på hjemmebanen. Du skal tage stilling til og arbejde med en lang række spørgsmål omkring din egen person og din rolle i forhold til omverden.

For eksempel: Hvem er du? Hvad står du for? Hvilke principper eller værdier lever du efter? Hvad vil du bidrage med, og hvordan? Hvad er dit budskab? Denne del af arbejdet handler om selverkendelse.

Don’t fake it!
Personlig Branding må aldrig handle om at spille en rolle, at give sig ud for noget, man ikke er. Så man skal for alt i verden være tro imod sig selv. Det betyder ikke, at man skal afholde sig fra at videreudvikle på sig selv, udfordre sig selv og vokse ind i sin rolle på scenen eller i rampelyset. Men det skal ske troværdigt og ærligt, for kun derved sikrer du levedygtigheden af dit personlige brand.

Synlighed er vigtigt for dit Personlige Brand
Hvis man vil frem, må man vinde et publikum for sit budskab. Man får ikke en fremtrædende position uden, at man udviser modet til at fylde positionen ud. Man kan altså ikke være synlig uden at blive eksponeret. Derfor skal man tage stilling til, om man vil eksponere sig selv. Vil man det, kræver det en passende portion selvbevidsthed og en vis risikovillighed. (Dette slettes til, at man tør eksponere sig selv.)

Blufærdighed og selvkritik er yt!
Mange afviser idéen om personlig branding, netop fordi de ikke bryder sig om at blive eksponeret. Ofte er de fagligt superdygtige, enkelte er perfektionister, men de er samtidig urimelig bange for at få kritik og ikke at slå til. Det ironiske er, at mange har en viden på ekspertniveau, og derfor næppe har grund til at frygte kritik af faglige grunde. Men i samspillet med deres kolleger eller medmennesker gør de sig alligevel afhængig af andres accept.

Overdreven selvkritik og lav risikovillighed vil derfor blokere og begrænse styrken i mange menneskers personlige brand. Brandet bliver kun udbredt og kendt i den lille faglige kreds. Deres karriere bliver især styret af, om andre vil ulejlige sig med at lede efter deres talent. Selv internt i virksomheder holder de lav profil og skal gerne presses til at holde foredrag, lave præsentationer eller at publicere.

“Even individuals need to develop a brand for themselves. Whatever your area of expertise, you can take steps to make people think of YOU, when they think of your field.” Accelepoint Webzine

Omsorg og pleje af dit personlige brand
Ligesom en stueplante skal et personligt brand vandes og gødes regelmæssigt, have nok lys, men ikke fuld sol hele tiden. En stærk plante skal have sunde rødder i en god jord for at den vokser og udvikler sig.

Med tilsvarende omhu skal du behandle dit brand. Det skal plejes med respekt og kærlighed. Du skal være synlig, men hvis du er i rampelyset hele tiden, brænder du dit brand af. Dit personlige omdømme svarer til den jord, som din plante vokser i. Vær opmærksom på at din gøren og laden i enhver situation vil virke enten som positiv gødning i jorden, eller som negativ forgiftning i jorden. Din omtanke og omsorg for dit personlige omdømme og image afgør ganske enkelt dit brand’s vækstbetingelser på godt og ondt.

Det svage link i Personlig Branding
At læse om branding kan give inspiration, men er ikke nok. Før eller siden skal man i arbejdstøjet, og dertil har de fleste brug for lidt hjælp. Det kan man få fra en personlig rådgiver eller coach, eller man kan tage på kursus sammen med andre, som har samme interesse og formål.

Det sværeste og vigtigste i Personlig Branding er, at man konsekvent, systematisk og disciplineret følger sin plan. Uanset, at man ikke umiddelbart kan se store resultater, skal man vedvarende fortsætte med sin indsats. Det er det lange og seje træk, som giver resultater. Men man behøver ikke at være helt overladt til sig selv. Personlig Branding handler nemlig blandt andet om networking. Vi opfordrer vores klienter eller kursister til at netværke med hinanden, få sparring og second opinions, for derved at blive holdt til ilden.

Stå ved dit potentiale
Du kan vælge at se det som din livsopgave: at bringe det frem, som du har i dig, og tillade at andre får del i det. Stå frem, stå ved dig selv, og få flerfold igen, hvad du selv giver ud, både menneskeligt og i krone og øre.

En tanke om "Personlig Branding"

  1. Super fedt indlæg omkring det at brande sig selv, dog savner jeg lidt konkrete eksempler på hvordan man kommer igang.

    Kan super godt lide eksemplet med planten og personlig branding, hvilket jeg kun kan være enig i. :-)

Skriv et svar til Tobias Hyldeborg Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>